![]() |
1 – Wat is delen?Uitleg over de betekenis van delen.
|
![]() |
2 – Delen en vermenigvuldigen horen bij elkaarUitleg over het feit dat delen de omgekeerde bewerking is van vermenigvuldigen.
|
![]() |
3 – Delen met restAls je bijvoorbeeld 9 aardbeien wilt verdelen onder twee kinderen, blijft er één aardbei over.
|
![]() |
4 – Een staartdeling makenHier worden een aantal zeer eenvoudige staartdelingen voorgedaan.
|
![]() |
5 – Eenvoudige staartdeling zonder restHier worden nog een paar eenvoudige staartdelingen voorgedaan, nu wel met af en toe een ‘tussen-rest’.
|
![]() |
6 – Staartdeling met nullen in het antwoordHet aanhalen van nullen lijkt in het begin moeilijk maar is in feite zeer eenvoudig.
|
![]() |
7 – Iets moeilijker staartdelingSoms moet je bij het begin van een staartdeling niet alleen naar het eerste cijfer van het deelgetal kijken maar naar de eerste twee cijfers.
|
![]() |
8 – Staartdeling met deler groter dan 10Als de deler groter is dan tien, gaat de staartdeling in feite toch op precies dezelfde manier.
|
![]() |
9 – Staartdeling met restSoms staat er aan het eind van een staartdeling geen nul maar een groter getal.
|
De hapmehode versus de staartdeling.
De hapmethode is gebaseerd op het feit dat je delen kunt zien als herhaald aftrekken.
De staartdeling is gebaseerd op het feit dat je delen kunt zien als het omgekeerde van vermenigvuldigen.
Zoals aftrekken de omgekeerde bewerking is van optellen, zo is delen de omgekeerde bewerking van vermenigvuldigen.
Voor kinderen is het na een paar keer uitleggen duidelijk dat:
8 : 4 = 2 omdat 2 x 4 = 8
Ze weten immers ook al dat:
7 – 3 = 4 omdat 4 + 3 = 7
Het noodzakelijke inzicht dat delen de omgekeerde bewerking is van vermenigvuldigen, leidt tot de veel eenvoudiger te leren staartdeling. Ook zwakke rekenaars kunnen de staartdeling goed begrijpen en onder de knie krijgen.
De staartdeling heeft daarbij ook het voordeel dat het tot een beter getalinzicht leidt:
- Delen is de omgekeerde bewerking van vermenigvuldigen en aftrekken is de omgekeerde bewerking van optellen.
- Met de staartdeling is het direct duidelijk dat je het antwoord van een som kunt controleren via een vermenigvuldiging.
- Met de staartdeling wordt later het verband tussen de ‘rest’ van een deelsom en een kommagetal of breuk vanzelfsprekend en eenvoudig.
- Met de staartdeling kun je rechtstreeks uitrekenen en begrijpen dat
1/4 = 0,25 en 1/3 = 0,333333… enz.
![]() | Bij deze paragrafen horen de leerwerkboeken: Hele getallen voor groep 3 en 4 en Hele getallen voor groep 5 t/m 8. Bekijk de verkrijgbare titels op de winkelsite. |
![]() | In deze leerwerkboeken wordt de onderste twee bouwlagen van de wiskunde-piramide behandeld. Het rekenonderwijs/wiskundeonderwijs is opgebouwd als een piramide: elke laag bouwstenen wordt zorgvuldig op de vorige gelegd; je kunt geen laagje missen. Slechts één slechte leer-periode kan er de oorzaak van zijn dat een leerling een reken-bouwlaag mist waardoor hij of zij misschien zelfs nooit meer iets van wiskunde zal begrijpen. Met deze leerwerkboeken worden hiaten in kennis voorkomen. Ook kunnen ontbrekende kennislagen achteraf worden opgevuld. Klik hier voor meer informatie over het belang van een leerwerkboek. |
Hier onder de video’s die horen bij de paragrafen over het delen met hele getallen.
Deze video’s staan ook op de pagina die hoort bij een paragraaf. Ga voor oefenen (online of met werkbladen) naar de paragraaf-pagina.
geven jullie ook nederlands grammatica